Första månadens uppoffringar

Dags att summera hur mina första veckor gått.

Jag har haft nollkonsumtion som vision, vilket har fått förvånansvärt bra. Under augusti lade jag ut min övriga post på linser för resten av hösten, en present till min gravida kompis, en kaffe, två luncher och några grejer från apoteket. Totalt 1694 kr. 

Sedan den 25:e augusti har jag lagt 64 kronor på saker från IKEA och 55 kr på kakor till min kollega som tyckte att det var min tur att köpa. Det ser ut som att jag fortsatt kan hålla nere köpen den här månaden och jag hoppas ha runt 2500 kr extra kvar för att öka min sparkvot upp mot 60% nästa månad.

Har jag offrat någonting för att börja leva annorlunda? Verkligen inte. Jag har bakat bröd och müsli och god mat hemma. Jag känner inget behov alls av att köpa något utan jag uppskattar mer det jag har i garderoben. Vi har haft tur att bli bjudna på middag av både mina föräldrar, min sambos bror och min sambos föräldrar - lyxliv med andra ord. Vi har undvikit onödiga mellis-köp ute och inte hittat på några aktiviteter som kostar. Det har hjälpt att både jag och min sambo är med på tåget. Vi kan stoppa varandra och påminna när vi är på väg att göra onödiga val. Det räcker med en menande blick för att vi båda ska vara motiverade till målet igen - ekonomiskt fri vid 2031.

En potentiell konsumtionsfälla som faktiskt fick ett lyckligt slut var turerna till optikern. Det såg ut som att jag skulle behöva köpa ett par nya glasögon. Det började med att jag hade svårt att läsa på mobilen och jag har känt mig oerhört trött i ögonen efter en dag på jobbet. Optikern sade att jag behövde "ungdomsprogressiva" glas och att jag hade blivit närsynt + min översynthet, vid 27 års ålder (!?). Jaha - bara att lägga ut extra pengar då, tänkte jag. I samband med att jag valt ut ett par nya bågar uttryckte jag min osäkerhet och frågade om det verkligen var helt säkert att det här inte var något tillfälligt. De ringde upp mig efteråt och föreslog en extra undersökning med speciella ögondroppar. Efter undersökningen visade det sig att det inte alls behövdes några närsynta glas utan att det var min vanliga styrka som var dålig. Istället för att gå på riktigt dyra, extra glas gick det på garantin, gratis så klart. Herregud, lita inte på optiker.

Kommentarer

  1. Du är fantastisk!

    Bra med påminnelser. Jag har höga ambitioner när det gäller månatliga sparmål men när jag loggade in på banken så ser jag enbart 264kr kvar på mitt konsumptionskonto (fanns enbart 2000kr frn början).

    När jag tittar på mina uttrag ser jag massor med små onödiga utgifter, jag har varit på kurs flera dagar i veckan o det är parkering och lunch ute (jag hade kunnat förbereda för detta!).

    Sur nu, men vad är att vänta när man lutar sig tillbaka och mumsar på det som finns tillgängligt?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?