Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

Många pratar om personliga mål och sparmål, men ibland glömmer man bort varför man har alla dessa mål. Vad är det man strävar mot? Varför vill jag egentligen bli ekonomiskt fri? Finns det en risk att jag känner mig tom nära jag väl nått målet? Det är då man måste ska tillbaka till sina värderingar.

Vad är viktigt i mitt liv?
Hur ska jag leva för att känna att jag lever ett gott liv? 
Lever jag efter mina värderingar?

Jag har satt upp värderingar för mig själv som jag tänkte dela här. Det är mina personliga värderingar, utan inbördes prioritering. De är bestående över tid och kommer följa med mig oavsett om jag har 0 kronor eller 10 miljoner på kontot. Det viktiga är att jag alltid strävar mot att leva utifrån mina värderingar.



1. Jag värnar relationerna med min familj och tar hand om mina föräldrar när de åldras
Det här är väl en värdering som vi alla kan dela, att bry sig om sina närmsta. Vad betyder egentligen det? För mig är det att finnas där om de behöver det, besöka ofta och fortsätta ha en aktiv relation. Det är inte alltid man lyckas hålla kommunikationen uppe när man jobbar, stressar, har egna grejer i livet. Skulle jag fortsätta lönearbeta vet jag inte om jag skulle orka åka dit lika ofta, speciellt om man har en egen familj. Mina föräldrar börjar närma sig 70 år. Skulle jag vara ekonomiskt fri skulle jag få mer tid att leva utifrån den här viktiga värderingen och orka finnas där för dem när de blir äldre.

2. Jag är en god samhällsmedborgare och bidrar till samhällets utveckling
Den här värderingen är lite rolig, eftersom man kan tro att jag bara lägger in den för att det låter bra. Men nej, jag är en person som värderar det individuella bidraget till samhället stort. Just nu ger jag mitt bidrag genom att lönearbeta och betala skatt. Som fri (potentiell slacker) blir det svårare att leva efter den här värderingen. Inte minst är det ofta kritik mot FIRE.

Som det är nu bidrar jag dock inget till "övriga" samhället, föreningsliv, frivilligorganisationer eller liknande. För jag orkar inte efter jobbet. Det ska jag definitivt göra när jag blir fri. Kanske gå med i Lotta-kåren? Vara klassförälder? God man? Läxhjälp? Kontaktperson? Möjligheterna att bidra är oändliga. Kanske till och med bli politiker? Det är ju en hel del pensionärer i de kommunala nämnderna... Hur som helst så kommer jag fortsätta att bidra till samhällets utveckling.

3. Jag har en kärleksfull relation till min partner
Vad finns det att säga här egentligen? Självklart vill jag att min relation ska hålla livet ut och där vill jag fortsätta vara kärleksfull och omtänksam. Däremot är det svårare att sätta konkreta mål för den här värderingen... Min sambo föreslog att jag skulle låta honom välja något roligt vi kunde göra.. "Det är ju kärleksfullt..." Hah! Jaja, jag får väl låta honom välja en fondkurs eller något som vi båda kan gå (och jag kan sova mig igenom...)

4. Jag stödjer mina barn i att bli trygga och få goda förutsättningar i livet
Typ den viktigaste värderingen man kan ha i livet enligt mig! Ska bara uppnå målet att få en unge först, sen återkommer jag med mer detaljer i denna fråga.

5. Jag kan fritt välja vad jag vill göra med min tid. Med min tid gör jag meningsfulla aktiviteter i min vardag som främjar min fysiska och psykiska hälsa och personliga utveckling
Ja, den här är viktig också. Den börjar också med ekonomisk frihet, annars kan jag inte fritt välja min tid, utan bara delar av den. Långsiktigt vill jag ta hand om mig med träning och nöjen så att jag mår bra, inte stressar sönder, blir gammal och har ett bra liv. Samt ha energi att göra de där grejerna man inte orkar nu. Träna på franskan, måla den där tavlan, läsa boken... inte bara se på serier eller slösurfa.


Vad har du för värderingar?



Kommentarer

  1. Hej och välkommen till Spotcap Global Financial Services, jag heter Claudia Klein, jag är en långivare och även finansiell konsult. Jag erbjuder alla typer av lånetjänster

    Är du i stort behov av ekonomisk förstärkning? Behöver du ett lån för olika ändamål? om ditt svar är ja, kommer jag råda dig att kontakta mitt företag via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett meddelande till oss på WhatsApp: +4915758108767 | och har ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder alla typer av lånetjänster (Personlån, Företagslån och många fler), vi erbjuder både lång- och kortfristiga lån och även du kan låna upp till 15 miljoner euro och vi ger ut lån till en låg ränta på 3 % per år. Mitt företag hjälper dig att uppnå en mängd olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Jag erkänner det faktum att att få ett legitimt lån alltid har varit ett stort problem För individer som har ekonomiska problem och behöver en lösning på det, har många människor det så svårt att få aktielån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner p.g.a. hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuld i förhållande till inkomst, låg kreditpoäng eller andra orsaker

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig 24/7 - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver det

    Vi tillhandahåller 24-timmars lånetjänster i världsklass. För frågor/frågor? - Skicka ett e-postmeddelande till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett meddelande till oss på WhatsApp: +4915758108767 | & Få svar omedelbart

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har ont om pengar, skriv bara till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!!

    SvaraRadera
  2. LÅNEBJUDANDE FRÅN "NOVELTY FINANCE INC"

    Hallå!!! Är du i behov av ett lån? Om ja, kommer jag att rekommendera dig att ansöka om ett lån genom Novelty Finance Inc.

    Jag heter Davina Claire, jag är finanschef för Novelty Finance och du kan ansöka om ett lån hos mitt företag och ha ett lån på ditt konto inom 24 till 48 timmar. Det har kommit till min kännedom att många människor har så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner på grund av hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldkvot, låg kreditpoäng eller andra skäl.

    På NOVELTY FINANCE tillhandahåller vi finansieringslösningar. Vi erbjuder alla typer av lån (Personlån, Företagslån och många andra). Vi erbjuder flexibla och flera lånealternativ, inklusive säkrade och osäkrade lån, lång- och kortfristiga lån som är skräddarsydda för dina ekonomiska behov.

    För frågor/frågor? - Skicka ett mail till [noveltyfinances@gmail.com] eller ring / WhatsApp via: +447915601531]

    Vi strävar efter att göra lån enkelt, bekvämt och prisvärt.

    Vår tjänst är mycket snabb, pålitlig och pålitlig och du kan låna upp till 5 miljoner euro till en subventionerad ränta på 3 % per år. Vi är rätt företag att kontakta när du är i akut behov av ett lån.

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök, vår tjänst är tillgänglig 24/7. Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst på din egen bekväma plats med din telefon eller din bärbara dator, allt du behöver göra är att skicka oss din låneförfrågan via:
    E-post: (noveltyfinances@gmail.com)
    WhatsApp/ Telegram: +447915601531
    Telefon: +447915601531

    Vi är alltid glada över att ge ekonomiskt stöd.

    SvaraRadera
  3. Hej mina damer och herrar; Behöver du ett snabblån inom 24 till 48 timmar? Om ditt svar är ja, kommer jag att råda dig att ansöka om ett lån med Novelty Finance.

    Jag heter Davina Claire, jag är finansmäklare och jag är också finansiell konsult. Det har kommit till min kännedom att många människor har så svårt att få ett lån antingen från banker eller andra finansiella institutioner på grund av hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra skäl. Jag är här för att rekommendera alla som letar efter ett lån att kontakta Novelty Finance för ett lån till en mycket låg ränta på 3%. De är ett pålitligt och pålitligt låneföretag och du kan arbeta med dem. Du kan kontakta dem via e-post: | noveltyfinances@gmail.com | ELLER skicka ett meddelande på WhatsApp via +447915601531 för mer information.

    NOVELTY FINANCE tillhandahåller finansieringslösningar. De erbjuder alla typer av lånetjänster (Personligt lån, Företagslån och många andra). De erbjuder flexibla och flera lånealternativ, inklusive säkrade och osäkrade lån, lång- och kortfristiga lån som är skräddarsydda för dina ekonomiska behov.

    Vad du får när du ansöker med Novelty Finance:
    • Omedelbar tillgång till dina pengar efter godkännande.
    • Konkurrenskraftiga räntor (3 % per år)
    • Flexibla återbetalningsvillkor
    • Enkelt godkännande om du behöver ytterligare medel
    • Du kan ansöka om lån när som helst och var som helst.
    • Du kommer inte att ha bråttom att betala tillbaka lånet, du kommer att få tid att påbörja återbetalningen av lånet.
    • Inga dolda avgifter

    Hur man ansöker:
    Att ansöka om ett lån är snabbt och enkelt!
    Om du är intresserad av att ansöka om ett lån med Novelty Finance och behöver mer information om låneerbjudandet, ska du SKICKA ETT E-POST till (noveltyfinances@gmail.com) ELLER skicka ett meddelande på WhatsApp via +447915601531 för mer information och muntliga genomgångar. Villkor gäller.

    SvaraRadera
  4. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  5. hej allihopa, jag vill ägna en minut åt att berätta om ett ärligt låneföretag som gav mig ett kommersiellt lån med begripliga villkor till låg ränta. de erbjuder alla typer av lån.
    Kontakt e-post: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447300508785



    hej allihopa, jag vill ägna en minut åt att berätta om ett ärligt låneföretag som gav mig ett kommersiellt lån med begripliga villkor till låg ränta. de erbjuder alla typer av lån.
    Kontakt e-post: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447300508785

    SvaraRadera
  6. Letar du efter finansiering för att starta ditt företag eller expansionsförslag? finansiering för att betala dina räkningar eller köpa ett hus? Vi erbjuder alla typer av assistans här med 2% ränta. kontakta mail: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447300508785

    SvaraRadera
  7. Har du letat efter finansieringsalternativ för ditt nya bostadsköp, byggande, fastighetslån, refinansiering, skuldsanering, personliga eller affärsmässiga syften? Välkommen till framtiden! Finansiering görs enkelt med oss. Kontakta oss då vi erbjuder vår finansiella tjänst till en låg och överkomlig ränta på 3 % för lång och kort lånetid, med 100 % garantilån. Intresserad sökande bör kontakta oss för ytterligare låneförvärvsprocedurer via: Josbuajonesloans@financier.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?