Konsumtionsredovisning september

Nu börjar månadsslutet närma sig. Min första ordentliga snålmånad är snart slut (även om många följer därefter...). Hittills har det varit roligt, lite omtumlande men framför allt peppande. Jag skrattar hela vägen till banken, för plötsligt händer det grejer på kontot. När jag nu för över pengar den 25:e kommer jag att ha 200 000 kr! Innan jul har jag 250 000 kr och till nästa sommar 360 000 kr - minst!

Det där med nollkonsumtion är svårt. Jag räknar in en del hygienprodukter i konsumtionsposten och jag kommer nog behöva köpa lite ansiktskräm, schampoo och mascara innan jul. Det höll inte riktigt den här månaden, så jag har valt att optimistiskt avsätta 500 kr till hygien innan jul. 

Septemberkonsumtionen (25:e-25:e) har jag dokumenterat i min telefon.
Det redovisas enligt följande (allt utom mat):

27 augusti - IKEA: spegel 39kr, burk till müsli 29 kr
29 augusti - Kaka till kollega 55kr
2 september - V
ykort 10kr, rakgel 26kr
8 september -  Kaffe 20kr
15 september - Halvtank bensin 300kr, Apotea 50kr
16 september - Systembolaget 45kr
20 september - Present till Kollega 150kr


Summeras till 24 nolldagar och 2300kr extra sparande för oktober. Helt klart GODKÄNT.

Nästa månad har tyvärr några fallgropar. Jag åker på konferens på tisdag och vi får se om det blir nudlar i handfatet á la Miljonär innan 30. Jag får väl återkomma med ett inlägg om jag lyckades sneaka bort från några utgifter. Jag har också lovat en middag ute med familj. Svårt att säga nej, så vi får skruva om lite och trolla bort några andra utgifter och kompensera helt enkelt. Det är nyckeln, har jag märkt, att inte bara konsumera utan att också kompensera. Till exempel kompenserade vi när vi köpte in oktobers vinranson. Vi ville ha en flaska från det tillfälliga sortimentet så det blev 3 flaskor istället för 4 då, eftersom en av flaskorna gick på 200 kronor - ska det va ska det fan va bra. Vi får ha en vit helg, det kanske kan vara nyttigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?