Utdelning av tomatodling

Nu börjar tomatsäsongen lida mot sitt slut. Det finns några små, gröna stackare kvar på köldkyssta kvistar. Det är hög tid att utvärdera om de där plantorna blev en investering eller en belastning för ekonomin. Självklart är solmogna sommartomater fantastiska i sig, men till vilket pris?  Vad blev egentligen kostnaden per tomat?

Jag har en balkongodling med fem tomatplantor i två tomatsäckar (krukor). Fröna torkade jag själv för ca tre år sedan och jag har tillräckligt för minst 5 år till. Det medför med andra ord ingen kostnad.
Jord är helt klart den största kostnadsposten för odlingen. Jag har ingen möjlighet att kompostera jorden, så den slängs och köps ny varje år (och nej - jag tänker inte ha en mini-kompost på balkongen). En annan post är tomatnäring som jag köpte förra året, den borde räcka i ca 3 år till. Pinnar och snören för att binda upp tomaterna har jag köpt och jag snittar att dessa kan användas i tio år. Eftersom jag skolar upp mina tomater från frö behöver jag plantera om dem två gånger. Jag har små plastkrukor till att börja med och sedan tar jag mjölkpaket för första omskolningen inomhus - billigt!

Tyvärr har mina stora odlingssäckar i plast gått sönder. Inte alls kul för tomatbudgeten som då innebär att jag inte kan återanvända dessa nästa år. Måste titta på ett mer hållbart långsiktigt alternativ, tar tacksamt emot tips.

Kostnad per år:

Jord (80 l): 120 kr
Tomatnäring: 20kr
Frön: 0kr
Snören: 8kr
Pinnar: 3kr
Krukor: 80kr

Total kostnad per år: 231 kr

Hur många tomater blir det då? Säg att jag kan äta tomater till överflöd i ungefär en månads tid. Egentligen har jag plats för sex plantor men lyckades bara få fem att överleva denna säsong.
Säg att vi äter fem tomater per person fem gånger i veckan - 10x30 dagar = 300 tomater. 1,29 kr per tomat och motsvarande en ask - säg 13kr. Jag landar nog på motsvarande butikspris, förutom då att jag får solmogna, fantastiskt goda, ekologiska tomater som jag dessutom känner massa kärlek för.

Helt klart viktigt att på sikt få ned kostnad för krukor och jord för att tjäna pengar på odlingen. Känns lite snopet att det inte var billigare. Odlar ni något och i så fall - hur får ni utdelning jämfört med butik?

Kommentarer

  1. Intressant! Kul att ni fick så mycket tomater! Vi odlade chili och basilika i år och jag känner samma att det är jorden som kostar.

    Basilika är helt klart bra investering, vi har haft en liten planta hela sommaren ocj så fort man plockar så växer det nytt. Man kan äta varje dag. Chilis tar längre tid att odla upp mne är kul.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?