Sparplanen

Dags att redovisa ekonomin.

Jag har lön på ca 37 000 kr per månad innan skatt. Tills nu har jag sparat mellan 4 000-7 000 kr per månad i fonder. Det har känts rätt bra med tanke på att genomsnittssvensken sparar mycket mindre och många har pengarna liggande på ett sparkonto som inte ger någon avkastning.

Även om sparandet har varit okej så måste jag erkänna att min konsumtion är ostrukturerad och känslobaserad. När månaden är slut brukar jag ligga minus (!) på buffertkontot. Jag har helt enkelt varit för optimistisk när jag sparade och budgeterade (om man nu kan kalla det budgetera). Jag har helt enkelt inte haft koll på, eller brytt mig om, vad jag lägger mina pengar på. En vanlig lördag tar jag en shoppingrunda och köper lite nya kläder för att "jag aldrig har något att ta på mig" i den fulla garderoben. Samma månad tillkommer det oförutsedda (!?) utgifter för presenter, after work, thaimat, jobblunch och vinflaskor som jag inte budgeterat för. Konsekvensen har varit att jag aldrig riktigt är i fas. Det har inte gjort mig något för att "jag har ju ändå pengar". Så jag har unnat mig om och om igen.

Nu när vi ska lägga om ekonomin och spara oss ekonomiskt fria behövs en mental omställning för mig. Jag har bestämt mig för att prioritera och eliminera alla känslostyrda, spontana inköp. Från och med nu ska frontalloben välja jeans och det finns inget utrymme för tröste-tankar som att jag "är värd ett glas Cava efter en hel veckas arbete" eller "det är för jobbigt att ta bilen 5 minuter till Lidl så jag köper thaimat istället".

För att få till rimlig sparplan inom en rimlig tidshorisont har jag och min sambo ökat sparkvoten från 30 % till ca 50 % av lönen varje månad. Det är dags att jag börjar välja aktivt vad jag vill lägga mina pengar på. När jag sparat i 13 år kommer jag att ha ungefär 5 200 000 på kontot, tillräckligt för att sluta jobba och leva på avkastningen. Jag är sjukt taggad att lägga om mitt liv för friheten som det innebär. Nu ska jag bara bevisa att jag inte behöver falla ned i konsumtionsfällan på vägen.


Budget (individuell för mig i ett hushåll för två)

Inkomst (efter skatt): 28 500 kr

Sparande: 15 000 kr
Semestersparande: 1 000 kr

Fasta kostnader (inkl. lån, amortering, hyra, el etc.): 6 000 kr
Konsumtion: 4 000 kr
Mat: 2 500 kr


Kommentarer

  1. Det är RIKTIGT taggande att göra en sådan kalkyl. Jag har mina mål uppskrivna (jag kan del dem med dig sen) där jag läser dem VARJE DAG. Det gör att man orkar fortsätta och att jag fokuserar på slutmål - keep your eye on the price. Det gör vardagen mycket lättare, bönorna glider ner lättare och de begagnade kläderna ser nästan nya ut. Däremot så behöver man belöningar med jämna mellanrum, jag gick också ut stenhårt - det ledde till ett julshoppande 2015 som kommer skrivas om i historieböckerna när jag plötsligt inte orkade mer. Gör en kalkyl där du absolut maxar ditt sparande ner till sista kronan - ta sedan av 10% av den för kunna unna dig något emellanåt (cava mitt i veckan är en absolut nödvändighet :D ). Jag ser att ni ändå har en konsumption med mat på 6500kr - jag lägger 2000kr på allt - dvs 10k i fasta utgifter - 2k på mat och everything else. Det är en budget som håller 3 av 4 månader - det vill säga att ca 1 ggr per kvartal så går det lite mer - i snitt kanske jag lägger 3k på mat och konsumption totalt per månad. Så frågan är vad som ingår i er konsumption - finns det utrymmer för någon extra lyx där?

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du hittat hit. Skönt att bli lite rannsakad. Det är som du säger - vi har lagt in lite gott och blandat i matkalkylen. Vi handlar för ca 600 per vecka och därutöver har vi budgeterat 500 för "övrigt" och 700 för bensin. Vi kan nog skala ner den allt eftersom vi ser det. Just nu vill vi mest hålla budgeten för att känna att vi lyckas! Ett glas cava i veckan är givet ibland ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?