Motstå frestelser

Jag tror att många inlägg kommer att handla om just detta - att motstå alla frestelser. Det räcker med att gå in på sin facebook-feed för att se nya sneakers, smycken, klockor eller annat som vore schysst att ha. Jag surfar gärna runt på nätbutiker med dyra designmöbler eller kläder.

Det gäller att ha en strategi för motstå och hindra sig från att köpa på impuls. Just nu testar jag att skriva upp allt jag kommer på att jag vill ha på en anteckningssida i telefonen. Både för stora inköp och mindre. Ny hudkräm? Stol till hallen? Träningsskor? Lördagsgodis? Skriv upp! På det sättet kan jag prioritera och fundera kring om det är något annat på listan som jag hellre vill ha eller absolut måste köpa.

Kanske är det för att jag är så inspirerad nu i början som det slutar med att jag inte vill köpa något alls. Det är en bra start i alla fall. Jag får helt enkelt utvärdera strategin om någon månad och se om den fortfarande håller. Alla oförutsedda utgifter måste bli förutsedda.

Kommentarer

  1. I början så skrev jag "önskelistor" med allt jag ville ha samt priset på sidan. Därefter summerade jag det. Det är lätt att bara se alla små utgifter och glömma totalen. När jag såg den insåg jag att jag inte behövde alla dom där sakerna och då valde jag istället ut några per månad.

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Det är så jag börjat, både för småköp och för planerade köp. Önskelistan blir längre men minskar väldigt långsamt! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?