Får väl sluta med vardagsdrickandet, då...

Idag veckohandlade vi och notan gick på 450 kr. I budgeten har vi lagt 600 kr/vecka för mat och det ser ut som att vi kan pressa ner det ytterligare, kanske 400 kr/vecka om vi verkligen planerar. Min sambo har börjat fylla i ett excel-ark (älskar excel) för att räkna ut pris per portion allt eftersom vi får kvitton för våra vardagsrätter. Målet är att kunna sortera ut billigare rätter för kommande snålmånader. Generellt försöker vi fördela ut lite billigare rätter under veckan, t.ex. en soppa, några veggo-rätter och sedan lite dyrare kötträtter för fredag och lördag. Jag tänkte återkomma med snålmatslistan om några veckor när vi har samlat in lite fler rätter.

Som kontrast ska jag säga att min kära mor berättade att hon lägger 1500 kr/vecka på veckohandlingen för 2 personer. Vad är det hon köper, undrar jag!? Femtioelva pålägg och kött varje dag? Dyra efterrätter? Allt ekologiskt? Helt otroligt att ens kunna spendera 6000 kr/månad på mat.

Varje månad har vi även budgeterat för vin, 400 kr. Man kan väl säga att det är ett intresse här hemma, så någon månad kommer nog övrig konsumtion-posten att gå till vin också. Vi tänker oss två dyrare och två billigare viner i varje ranson. För att klara det måste vi sluta vardagsdricka (bara av ekonomiska skäl...) och hålla oss till en flaska/vecka.

Hur mycket lägger ni på mat/dryck per vecka?

Kommentarer

  1. Hej, älskar er ambition med en veckobudget för mat samt att ni orkar räkna ut portionspriset. Det är tom mer engagerat än jag och jag är ganska intensiv (eller betraktas så av min omgivning). Jag är särbo men lägger betydligt mindre på mat per vecka - har dock inte exakta siffran. Jag är i grunden utbildad kock och älskar att experimentera i köket - det blir både gott och billigt. Jag tar ex fram rester ur kylen och får ihop en gryta på det där jag lägger till bönor samt passerade tomater ex. Min ambition är att varje portion ska bli två med hjälp av extra protein ex bönor. Anyway, enough about me, kul att läsa om er vinranson - jag har en med men den är nästan icke existerande :P.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?