Regelverk och disciplin?

Jag funderar över vilka regler som jag behöver sätta upp för att hålla min sparplan.

Att veckohandla och köra matlåda, cykla istället för bilen, inga utemåltider etc. är självklart. Jag har dragit ner de fasta kostnader jag kan, t.ex. mobilabonnemang, bort med gymkort m.m. Utöver det måste jag ha en "nollvision" för konsumtionen för att inte gå minus om det kommer oförutsedda utgifter (Vilka utgifter? Jag vet inte ännu!? Hjälp!?)

Om jag inte konsumerar upp alla pengar, får jag då använda föregående månads konsumtion nästa månad (typ köpa något dyrare) eller ska jag ha som regel att spara detta för att öka sparkvoten nästkommande månad? Jag vill inte falla för frestelsen att konsumera mer bara för att jag kan, samtidigt som det är en bra princip att kunna buffra om det blir oundvikligt att spendera mer.
Jag har formulerat följande som förslag på regel:

Överföring av konsumtionspost till nästkommande månads konsumtion är endast tillåtet om det leder till ett planerat, "nyttigt" ändamål som är så pass dyrt (<1500 kr) att det inte ryms inom ramen för månadens konsumtion. Alla billigare alternativ ska vara röjda för att det ska vara tillåtet.

Byråkratiskt? Oh yes.

Något annat jag funderat över är hur jag ska hantera följdverkningarna av oförutsedda högre utgifter, t.ex. byta en del på bilen. Här är några alternativ jag kan komma på:

1. "Låna" från min egen buffert (20 000 kr på sparkonto) och återbetala månadsvis mindre summa (=långsiktigt lidande)
2. "Låna" från bufferten men skära ned sparandet nästkommande månad (=sämre sparkvot och dåligt för motivationen)
3. Skära ned konsumtionsposten om det räcker (=smärtsam konsekvens för något jag inte kunde rå för)
4. Sälja från sparandet och inte tänka mer på det

Jag är rädd för dessa oförutsedda kostnader och behöver en strategi. Vad ska jag offra och vad kommer att kännas bäst?

Jag kanske bara är paranoid. Det kanske inte är så ofta det händer grejer. Jag försökte lista vad jag kan komma på och ännu är listan rätt kort:

- Present till någon nära som fyller 30/40/50
- Bilen går sönder
- Konferens eller liknande med jobbet med måltider ute (jag är inte där ännu att jag kör nudlar i handfatet på hotellet)
- ...?

Jag tar tacksamt emot tips från domedagsprofeter som kan komma på fler fällor. Jag vet att konferens-fällan inträffar i september och min plan just nu är halva månadens konsumtion får gå till detta, dvs. alternativ 3.

Kommentarer

  1. Hej igen! Ser att du har många tankar ang framtida ev extra utgifter - det enda man med säkerhet vet är att de kommer. En trasig tand eller kaffekokaren som går sönder (båda är lika viktiga ;) ).

    Det enda råd jag kan ge som jag själv tycker om är att inte budgetera så strängt med sparandet - jag hade varje krona insatt i min budget och det spricker ganska snabbt om du måste gå till tandläkaren ex. Så jag satte upp en ambitiös plan men lämnade ett litet rum för just oförutsedda (men viktiga) utgifter.

    Jag tänker så här - jag vill nå mitt mål och det är en av de viktigaste sakerna just nu - men jag vill leva på vägen dit. JAg vill att den tiden jag spenderar med att nå målet ska vara värdefull - då är ex bröllop eller födelsedagspresenter viktiga - är inge kul att sitta på en förmögenhet i slutänden om du inte har någon att dela den med. Även kläder och liknande inför sådana saker kostar - men jag har hittat en lösning - den stavas M Y R O R N A

    Jag älskar dem - de har ALLT och 90% rabatt jmf med butiker :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Man måste leva under tiden. Oförutsedda utgifter är luriga och att ha lite luft i budgeten är nog en bra idé! Hur mycket luft har du i din?

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?