Inte gravid, men... anpassad hypotetisk barnbudget

Jag och min sambo ska försöka skaffa barn och det känns fantastiskt spännande och roligt. Istället för att börja titta på små babytossor eller nallar tänkte jag se över hur det hypotetiskt påverkar oss ekonomiskt. För att fortsätta vägen mot miljonerna måste vi se över både budget och sparplan - kan vi fortsätta spara i samma takt även om vi låter en liten parvel komma till jorden?

Generellt brukar man säga att barn kostar runt 1 miljon till den dagen de fyller 18 år. När jag nu blir gravid (hypotetiskt) gäller det att hänga 9 månader på blocket och shpock för att köpa allt begagnat. Jag gjorde en grov kalkyl över de första inköpen som behövs och hamnade på ungefär 15 000 kr. Vi har redan bil och lägenhet som rymmer tre personer, så där behövs inga dyra förändringar. Däremot kostar alla smågrejer ihop - vagn, bilbarnstol, säng, etc. etc. Om vi avsätter 2000 kr sparande tillsammans till barngrejer per gravidmånad skulle vi kunna täcka de 15 000 kronorna. I min nuvarande budget lägger jag 900 kr per månad på semestersparande. Vem har tid för semester när man precis blivit förälder eller väntar barn? Nej, den posten går att föra över direkt till utgifter för barnet och då räcker det med en hundralapp till per månad. Med andra ord skulle det inte innebära några förändringar för budgeten i övrigt det första året! Check!

Den andra justeringen är så klart minskad inkomst under föräldraledighet. Det är svårt att snåla sig bort ifrån den. För att det ska gå ett ut har jag minskat mitt årliga sparande i kalkylen från 180 000 kr per år till 120 000 kr för de år som jag eller min sambo är hemma. Jag tänker inte tråka ut er i detaljerna kring hur jag räknade, men jag labbade med Försäkringskassans kalkyl. Om jag nu tänker lite större så blir det fyra hemmaår totalt för två hypotetiska barn. En ganska stor ekonomisk förlust? Nej, konsekvensen i det långa loppet blir att sparplanen förlängs med ett år totalt innan vi är fria, en helt okej "uppoffring" för att få 2 barn måste jag säga!

Så vad väntar ni på? Säg grattis (hypotetiskt!)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?