Vem är frihetsgudinnan? part 2 - utan jobb

Tänk att jag är så långt inne i ekorrhjulet och jobbsnurran att jag inte själv såg hur jag vred förra inlägget om mig själv till att bara handla om jobb. Det känns hemskt att det är en så stor del av min identitet. Jag ska försöka lyfta perspektivet och beskriva mer kring Frihetsgudinnan utanför jobbet. Ett sätt att beskriva det tror jag kan vara att beskriva vad jag ska göra med min tid om 12-15 år när jag blir fri:

  1. Familjen. Mina familj och min sambos familj är viktiga för mig. Jag vill ta hand om mina föräldrar och stötta dem när de blir äldre. Jag vill finnas där för mina syskonbarn när de växer upp och jag vill upprätthålla varma och fina relationer. Så klart vill jag spendera mycket tid med mina (hypotetiska) barn, ännu mer än man kan om man är två som jobbar heltid.
  2. Idrott. En stor passion i mitt liv är att träna. Om jag hade mer tid skulle jag (i ett varmt land) spendera stora delar av dagen på tennisbanan för att få till de där 10 000 timmarna och mer där till som krävs för att bli riktigt bra. Jag älskar att vinna lika mycket som jag hatar att förlora, så det skulle vara en stor del av mitt liv, gärna dagligen. 
  3. Trädgård. När jag har mycket tid skulle jag lära mig mer om trädgårdsarbete. Just nu har vi en liten balkong som inte på långa vägar täcker mitt intresse för växter. Med en trädgård skulle jag  kunna odla och troligtvis spendera stora delarna av dagen med att sköta om det som växer för att sedan äta upp det. Inget helt självhushåll kanske, men med tid skulle jag kunna lära mig och låta det bli större och större. Som det är nu så svalnar intresset i takt med hur mycket jag jobbar. Jag orkar helt enkelt inte läsa på och sköta om när jag kommer hem helt slut i huvudet efter en arbetsdag.
  4. Barnens aktiviteter. Om 12-15 år hoppas jag att jag har barn. Då tänker jag mig att jag har energi att engagera mig i barnens aktiviteter. Kanske ordna något barn-event som de ska delta i? Lokala idrottsföreningen? Precis som lyckade resultat motiverar mig i jobbet idag tänker jag mig att jag kommer att motiveras av att bidra till barnens aktiviteter i framtiden

Det var en kort sammanfattning med några punkter om vad jag värderar. Kanske ger det en lite tydligare bild om mig, i alla fall som en början. Vad värderar ni? Och hur ska ni spendera er tid när ni blir fria?

Kommentarer

  1. Alltid roligt att få en inblick bakom "sparandet". Det uppskattas :) Tycker du verkar ha väldigt roliga och hälsosamma intressen, delar alla med dig. Bara att jobba på helst enkelt så vi når dit.

    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lerkungen! Vad roligt att vi delar intressen, till och med tennisen kanske? :D

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?