Capsule wardrobe - ut med (nästan) hela garderoben!

Jag antar utmaningen! I 3 månader ska jag leva med endast 33-37 plagg i garderoben som jag ska använda och kombinera. Resten av kläderna ska ges bort, säljas eller förvaras oåtkomligt under tiden. Tack, Framtidsfeministen för inspiration till utmaningen!

Finns en hel del sidor om det här. Det brukar kallas capsule wardrobe eller project333 (bara att googla) och tillvägagångssättet är enkelt. Här är en kort sammanfattning av hur det kommer att gå till för mig:

  • Släng allt du har i garderoben på sängen - kläder, skor, smycken, jackor m.m.
  • Dela upp i fyra högar:
    • det du älskar
    • det du gillar men inte är helt säker på
    • det som inte passar eller är missfärgat
    • det som är säsongsberoende eller  för "speciella" tillfällen, t.ex. finklänning
  • Gör dig av med högen med det som inte passar och lägg undan högen med säsongsberoende kläder
  • Välj ut ca 10-13 basplagg du måste ha - t.ex. jeans, blus, tröja, skjorta, jacka, kjol, skor, väska.
  • Komplettera till du har 33-37 plagg (inklusive accessoarer) som du ska använda i 3 månader. I dessa 33-37 ingår inte underkläder, sovkläder eller träningskläder.
  • Häng in dina 33-37 plagg i garderoben och gör dig av med resten (förvara om du inte vågar slänga).
Det känns rätt läskigt det här. Jag är både rädd för att jag ska ha för lite kläder för att kunna kombinera bra outfits med variation, samtidigt är jag rädd för att se hur mycket kläder jag har. Jag är en sådan person som var och varannan dag utbrister - "Jag har inget att ha på mig!!" till min frustrerade sambo.  Jag är rätt dålig på att matcha och det händer ofta att jag kommer hem med en mönstrad, udda tröja som inte passar till något. Det här experimentet kommer förhoppningsvis att hjälpa mig till ett liv med lite mindre beslutsångest. Kanske ger det mig också lägre kostnader då jag undviker dålig, ogenomtänkt shopping?

Vad ska det här leda till då? Jag har en önskan om att leva på det här sättet även framöver. Det är hållbart och klokt. Kanske lite extremt, men vem vet, kanske passar det mig och jag fortsätter för all framtid? 

I helgen händer det, jag återkommer med resultatet!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?