Är renovera att slösa mera?

Jag känner mig som den värsta dubbelmoralisten. Samtidigt som vi sparar stora summor varje månad har vi en badrumsrenovering på g där vi kommer att lägga runt 100 000 kronor. Det var bestämt sedan innan sparplanen kom på plats och om några veckor sätter det igång. Vi beräknar att lägenheten ökar i värde och att vi vid en försäljning kan få fler budgivare och därmed också få igen pengen vi lägger på renoveringen.

Mitt nya jag skulle säga att man kan göra det själv eller åtminstone försöka göra det så billigt som möjligt. Men det är svårt! Jag kan inte renovera ett badrum, så det alternativet går bort. Vi har budgeterat och håller oss därefter, men vi väljer inte alltid det billigaste alternativet. Det får kosta, för vi vill ha bra kvalitet. Jag har märkt också att det är fruktansvärt jobbigt när jag nu försöker vara ekonomiskt och beställa billigare alternativ via nätet, för då måste man synka leverans med femtioelva transportföretag som inte har kundorienterade processer. Jag förlorar mer pengar om jag ska vara hemma en dag och vänta på leverans än att köpa direkt från en dyrare butik.

Ett annat jobbigt dubbelmoraliskt dilemma som jag funderat kring är hur jag ska göra med eventuell ny inredning till badrummet. Hemskt lätt att fortsätta tänka i samma konsumtionsmönster som vid renoveringen. Jag behöver köpa nya handdukar, tvålpump, badrumsmatta etc. Är det så att jag borde använda mina gamla handdukar som inte matchar med färgen i det nya badrummet? Eller är det så att det får vara någon måtta med snåleriet? Eller faller jag nu för konsumtionsmönstret igen?

Svårt att veta om jag gör ett klokt eller ett oekonomiskt val. Det vet jag inte för än jag säljer och även då har jag inget att jämföra med. Vad säger ni, är renovering en investering eller ett rent slöseri? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?