Transparent budgetredovisning - del 1, nutid

Ärligt talat har jag slarvat med budgetredovisningen här på bloggen. Det är dags att jag i transparent (men anonym) anda redovisar våra kostnader – temat nu och då. Det är dags för självrannsakan och reflektion. Redovisningen kommer i två steg - dels hur budgeten ser ut nu och dels hur den sett ut historiskt med ett stickprov från i våras (hjälp!) i nästa inlägg. Vi börjar i nutid – så här ser min och min sambos kostnader ut i ett hushåll för två (i Stockholm, ska tilläggas).
Vi lägger över 4200 kr tillsammans till vårt gemensamma konto som vi använder för att veckohandla (ca 600-700 kr). Jag har sammanfattat alla gemensamma kostnader i tabellen nedan. Det värsta med den där tabellen är bilen. Vi har vägt fram och tillbaka om vi ska ha den, men eftersom vi vill ha barn (hyfsat snart) har vi valt att ha kvar den tillsvidare. Jag vet att det är ett tveksamt argument, men vi är helt enkelt inte redo att göra oss av med bilen.


GEMENSAMMA UTGIFTER (hushåll med två personer)
Livsmedel, vin och bensin
4200
Lån (Ränta och amortering (2%))
6044
Hyresavgift (inkl el)
3813
Hemförsäkring
230
Internet och TV
449
Bil (inkl. försäkring, skatt, däckbyte, besiktning och service)
1333
SUMMA:
16069
SUMMA (per person):
8035

Hur ser det ut för min egen del då? Jag är ganska nöjd med fördelningen av mina enskilda utgifter. Träningen är viktig för mig och transporten likaså till och från jobbet. Däremot kämpar jag med ”övrigt”-posten varje månad för att öka min sparkvot. Om jag har den kvar vid månadens slut ökar jag till 65 % sparkvot istället för 50 % (som ni ser i summeringen längst ned).

ENSKILDA UTGIFTER
Återbetalning CSN
799
Mobilabonnemang
150
Transport
820
Träning
800
Övrig konsumtion (hygienartiklar, kläder, fika etc)
3049
SUMMA:
5618

ENSKILT SPARANDE
Avanza (pengamaskinen + buffertsparande)
14698
Semestersparande
900
SUMMA:
15868

En sammanfattning av budgeten (för en person) redovisas nedan. Skulle vi vilja öka sparkvoterna måste vi göra något med våra gemensamma utgifter, helt klart. Bort med bil och byte till ett billigare boende. På sikt är det något vi vill, speciellt flytten. Men som det ser ut idag är det svårt på grund av pendling till jobb. Vi skulle behöva fundera kring att byta jobb för att få vardagen att gå ihop om vi ska flytta längre ut. En ganska stor omställning helt klart.

SAMMANFATTNING BUDGET
Gemensamma utgifter (per person)
8035
Enskilda utgifter
5618
Enskilt sparande
15868
SUMMA:
29521
SPARKVOT:
50 %

Har ni åsikter om vår budget? Vad ser ni som vi kan göra för att spara mer?
Är den lik er budget eller skiljer den sig? I så fall vilka är de stora skillnaderna? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?