Utdelningsportfölj in the making

Tack finanstwitter, ni formar mitt liv långsamt men säkert. Ett vitalt grupptryck, kan man väl kalla det. Jag ser så mycket aktiekurvor och köp och pepp och papegojmuggar och glada hejarrop att jag också vill vara med i aktiegemenskapen. Det trodde jag aldrig att jag skulle föreslå det för min sambo som tappade hakan när jag frågade om vi skulle göra en aktieportfölj.

Jag ser det som ett långsiktigt lärande och ett projekt som ska vara hållbart när vi blir fria (om så där 10-14 år). Ja tänker att om vi börjar nu kanske vi kan något då och kan lita på en utdelningsportfölj att leva på. Det är ett långsiktigt mål och jag är absolut inte beredd att börja på stor skala än. Jag litar inte alls på vår förmåga, skulle aldrig våga ha den stora portföljen i aktier, däremot är jag motiverad att lära mig.

Jag tänkte göra en ny portfölj och börja från nästan noll. För mig är en tydlig strategi för både portfölj och köp/sälj jätteviktigt. Gjorde en poll på Twitter där det visade sig att 66% går på sunt förnuft och endast 21% har en systematisk strategi. Vaaaa? Folk litar verkligen på sin egen förmåga att fatta sunda beslut. Det gör inte jag, så jag ska hitta en strategi som passar mig och jag vill att den kräver så lite hjärna (erfarenhet av börsen) som möjligt och samtidigt uttömmande i siffror och systematik (matematiker i släkten). Vi får se hur det går, jag ska fortsätta redovisa mina resonemang allt eftersom vi bygger upp strategin kring portföljen.

Vi har bestämt att den ska innehålla någonstans mellan 15-20 aktier, kanske inte från början men på sikt. Vi har pratat om att köra upp till 30% investmentbolag som klassisk bas i portföljen. Kanske börja med att köpa det. Troligtvis kör vi någon variant på MA10/MA200 som i fondportföljen för köp och sälj, men med fler parametrar. Min sambo börjar bli lite otålig. Han tycker att vi ska sätta upp en portfölj nu nu nu. Tyvärr är jag lite långsammare till handling. Min omvärldsbevakning tar ett tag och jag vill känna mig mer redo när jag sätter igång. Egentligen har jag ju tio år på mig..

Finns någon snäll läsare där ute som kan tipsa om en pedagogiska, basic (men inte för basic) sammanställning av systematiska portföljstrategier och verktyg? Någon bra-kom-igång-med-begreppen-sida?

Kommentarer

  1. Hejsan!

    Längtat efter ett sådant inlägg!

    Aktier är olika för alla, jag kan bara berätta hur jag gjorde.

    Jag började med att läsa privata affärer och placeringsguiden och köpte på deras rek. Det gick bra för mig men är inget jag rek. När du kopierar någon annans köp och sälj (i efterhand dessutom) så kopierar du även deras riskstrategi och det kanske du inte vill.

    Därigenom så såg jag kursen om teknisk analys som precis har börjat igen i höst. Det är ren mattematik i form av ett webinar varje tis kväll. En tid analytiker från SvD föreläser om hur man analyserar aktier, han är fenomenal. Kursen kostar lite men i mitt fall har det betalat sig.

    Till den har jag "hitta kursvinnare" som analysverktyg. Jag vrider och vänder på min strategi hela tiden, jag planerar mina köp i förväg och reflekterar över de köp jag har. Således är en tradingdagbok en god investering. Det är så lätt att man köper och säljer baserat på känslor, risky buisness.

    Om du har tid och ork kan jag gärna visa dig mer om hur jag handlar, men jag är lite mer kortsiktig, handlar på några månaders sikt. Jag lägger pengarna i det som stiger, och när de vänder så flyttar jag pengarna till något annat som stiger. Kort sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. TA kursen har bara gått med en lektion hittills - och den förra spelades in. Du kan säkert anmäla dig nu om du är intresserad.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?