När roboten tar över ditt jobb

Efter Kronan till miljonens fantastiska bloggtips kände jag att det var dags att ta sig i kragen och skriva lite fler inlägg. Något som jag funderat över en del senaste veckan och som även cirkulerat något på twitter är diskussionen om medborgarlön och robotisering. Det känns högaktuellt och inte helt oväntat börjar det få mycket medial uppmärksamhet. En dokumentär på SVT, korrespondenterna om robotar, någon rapport på radion om att 50% av jobben försvinner inom (tror jag det var) 20 år.

Det är knepigt att skriva om sitt jobb när man vill vara anonym. Men jag kan säga i alla fall att jag jobbar nära ämnet. Jag driver projekt som ersätter människa med maskin. Inte bara olika former av automatisering i IT-stöd utan nu också robotisering. Roboten ska ersätta en halv arbetsgrupp inom loppet av någon månads utveckling. Kan säga att det är minst sagt rädda och skeptiska medarbetare även om ingen behöver gå i det här första steget. Det finns en yrkesstolthet som robotiseringen förminskar och medarbetarna försöker tappert klamra sig tag i det som de anser inte går att standardisera. Ledningen har självklart andra planer.

Ibland känner jag mig som liemannen. Sen tänker jag att jag faktiskt är fackelbärare för framtiden. Jag välkomnar AI, låter gärna en robot slänga ihop min projektplan på en millisekund om det var möjligt. Jag ser också att det inte är långt borta villet ger en till anledning till sparande. Om jobben nu kommer ersättas fortare än vi kan ana - då är det bäst att säkra sig ekonomiskt. Till slut kanske politikerna tänker om och inser vilken misär som skapas om vi inte skiljer lön från arbete. Men jag misstänker att det måste gå rejält neråt och krisa först. Då är det en god idé att ha portföljen till hands för att inte vara den som lider när man kickas ut från arbetsmarknaden.

Kommer AI ta över ditt jobb? Eller - när kommer AI ta över ditt jobb? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?