God jul

Morgonstund har guld i mun. När tomtenissarna stryker runt husknuten och resten fortfarande sover sött i sina sängar, författar jag julinlägg i mörkret. Jag ligger i mina föräldrars källare. Snart börjar julstöket och böket och de där obligatoriska familjediskussionerna. Det är en fridfull kontrast nu på morgonen.

När jag berättar om jobbet, om livet, om planer för framtiden går jag runt med min hemlighet. Mina storslagna ekonomiska planer om ett fritt liv. Det som förändrat mig senaste halvåret till att prioritera på ett helt annat sätt än resten av familjen. När jag plinkar Hosianna på pianot säger mamma ”Du har ju råd med ett piano! Du kan få ett sånt här för 8000!”
 ”Du fattar ju inte!” vill jag ropa med flashbacks till tonåren. ”det är halva sparkvoten!” Så jag ler och säger att jag klarar mig fint med att åka hit och spela då och då.

Avslutar det här inlägget med ett boktips så här i juletid. Jag kan rekommendera Sapiens - en kort historik över mänskligheten, som verkligen vidgar ens perspektiv. På ett sätt var den startskottet för mig att kunna spara. Den gav mig förutsättningar att ifrågasätta de regler och föreställningar vi lever utifrån.

Nu börjar huset vakna.

Jag önskar er alla, kära läsare, en riktigt god jul.

Kommentarer

  1. Du ha JU råd! Blir irriterad var gång någon säger det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Men det lever nog kvar hos min käre mor sedan jag var fattig student..

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?