En halv MILJON år 2018

Julkänslorna kommer över mig nu när granen är klädd och lägenheten pyntad. Genast känns hemmet mycket mer inbjudande. Vi har tända stearinljus, chokladkalender, tomtar och glitter och så lite glögg på spisen. Igår gjorde jag saffransmuffins och bjöd vänner på. Kostade en färskost-burk att bjuda på fika för sex personer, tacka vettja en #bakadkrona.

Plastgranen är inne på år 3 och varje år pratar vi om att köpa en riktig gran. Det här året blev valet väldigt enkelt - samma gran, samma pynt, lägre kostnad. Vi tog Bauhaus billigaste belysning och berömde oss själva och våra sparmål hela vägen hem i bilen. Det är en trevlig livsstil det här, speciellt när man klappar varandra på axeln.

Det är en svår månad det här. Jag har märkt på Twitter att många prioriterar om i budgeten för att kunna köpa julklappar. Om någon läsare minns så sade jag att jag skulle skippa julklapparna och gå emot resten av familjen. Nu har jag vänt kappan efter vinden och ska köpa tre julklappar ändå. Det har hänt en del tråkiga grejer som gör att vi nu är ännu färre i jul och jag har inte hjärta att börja bråka. Det får bli tre enkla julklappar á ca 200 kronor. Utöver det blir det flera trevliga men samtidigt svidande kostnader som julmiddag med jobbet, middag ute med familjen och en resa ned till sambons familj. Det blir inte mycket över för sparandet och om jag inte passar mig så kommer jag att gå minus. Inte så att jag inte kan spara, men så att sparandet för januari blir mindre. Trist sätt att avsluta ett annars väldigt fint sparår. Det bästa i mitt liv, faktiskt.

Året börjar närma sig sitt slut och det är hög tid att börja fundera kring vilka mål jag ska sätta för sparandet år 2018. Ska man sätta målet högt eller mer realistiskt? Målet enligt ursprunglig plan är 180 000 kr sparande under nästa år. Adderat till nuvarande portfölj på 250 000 kr och 10 % avkastning borde jag ha runt 470 000 kr.  Det är ett halvtråkigt mål. Låt säga att vi rundar upp 500 000 kr för att få något jämnt. Det är roligt att kunna säga att mitt mål år 2018 är en HALV MILJON! KUL!

Jag hoppas att ett barn sätter käppar i hjulet för planerna. Det skulle vara oerhört välkommet att köpa barnvagn, bodys, nappar och prioritera om det där sparmålet under 2018. Jag måste erkänna att barnmålet som står något högre på listan är sparmålet. Nåväl, vi får se om det blir så. Hur svårt kan det vara (?!!)

Vad har ni för sparmål för 2018? Och har ni några andra mål för året som ni vill dela?




Kommentarer

  1. Hej

    Tråkigt med familjen men kul att du köper lite julklappar. Det är så- man har ambitiösa mål men så kommer livet emellan. När min budget spräcks så tänker jag att jag får fler minnen, jag investerar i livet.

    Vad kul att du ser detta år som ditt bästa - jag ÄLSKAR att sätta mål och spara det är SÅ kul. Folk ser bara det negativa, att man missunnar sig saker - jag jag får ut SÅ MYCKET av det. De kan bara inte se vad jag ser.

    När det kommer till mål är det bara EN sak som gäller.

    AIM FOR THE MOON, LAND ON THE STARS.

    Vad det innebär är att sätter ett mål som du inte tror att du kommer kunna nå. Men när du lyfter blicken och fokuserar på något du tror är omöjligt så kommer du nå mycket längre än du kunde föreställa dig.

    Jag skriver ner mina mål regelbundet, har ofta ingen aning om hur jag ska lyckas. För 2017 var mitt mål att kunna spara 30.000kr i månaden. I början av året hade jag inte sådana inkomster, för mig ouppnåeligt. Jag fick kämpa för att lyckas spara 21730kr. I feb pressade jag mig till max och lyckades (men fick extra utgifter i mars istället) Sedan hittade jag ett sätt att öka inkomsterna och nu är 30.000kr i sparande standard för mig. För ett år sedan hade jag inte vågat drömma om det.

    Jag tycker ditt mål är fantastiskt - och grattis till att du lyckats så bra hittills. Jag är imponerad. Du kommer sätta halvan nästa (eller bebis :D)

    Tack för inspirerande inlägg!

    Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?