Iiiihhhh - aktieportfölj

Dags att göra slag i saken och skapa en aktieportfölj. Min sambo tröttnade på att jag kom med dåliga ursäkter, som att jag inte hunnit läsa på eller hunnit göra en heltäckande strategi. Han sade att han startar en egen portfölj nu och att jag får vara med om jag vill. Jag är med, tummen ur och så vidare. Vi kör samma portfölj fast på vår egen bank med våra egna pengar (delad ekonomi som vi har). Vi får se om vi kör exakt samma framöver eller om vi går olika vägar. Vi börjar i alla fall tillsammans för att lära oss.

Tanken är att aktieportföljen ska vara ett kul komplement till vår fondportfölj. Fondportföljen är ju annars där vi sparar de mesta av pengarna till pensionen. Det som vi lyckas spara extra varje månad kommer att gå till aktieportföljen, upp till 3000 kr.

Första strategin blir att köpa några investmentbolag som bas. Sedan fylla på allt eftersom till det blir runt 10 bolag. De första köpen vi ska göra (för att de har bra substansrabatt) är:

- Investor
- Kinnevik
- Svolder

Önska mig lycka till för nu går jag ut på outforskad mark! Hal is! Djupt vatten!

Och hallå där alla aktienördar - vad ska jag köpa mer då?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?