Byta höstdepp mot pingis

Det är sjukt det här, skulle aldrig vilka skriva ett bittert klagomålsinlägg i juli. Vi pratade om det igår, jag och min sambo, att vi inte gör något efter jobbet längre. När det var ljust åkte vi på cykeltur, tog promenader och hälsade på vänner. Nu tänder vi ljus och slappar framför TV:n. Allt har ett sådant motstånd som inte kan förklaras annat än att det är novembermörker. I samma veva känner jag mig less. Egentligen vill jag ta hela sparkvoten för december och åka till Teneriffa. Dricka mojitos i solnedgången. Äta kass turistmat och åka på dyr delfintur som vi gjorde för två år sedan. När sambon drömmer om det ger jag honom en arg blick. ”Otänkbart! Sparandet är det viktiga!” Men nu är det tufft och jag kan inte hålla fasaden. Jag är less på jobbet för alla andra är lika höstdeppiga som jag, om inte värre. Jag är trött på min tunna minimalistiska garderob, den känns inte alls lika inspirerande liten längre.

Om ni nu läst så här långt genom inlägget ska jag försöka vända det och ge något positivt ändå.
I arbetetslivet har ni säkert hört det där som trender med aktivitetsbaserade landskap? Ni kanske till och med jobbar i ett? Principen är att man skapar arbetsplatser utifrån behoven, aktiviteterna. Typ en hammock för korta möten, ståbord där man kan gå på rullband och jobba etc. ingen har fasta platser. Ett sätt att vara trendig och spara lokalkostnader samtidigt, säger min mer cyniska sida. Nåväl, poängen är att jag funderat om man inte borde anamma samma princip hemma. Vi har till exempel både ett matbord i köket och ett i vardagsrummet. Det i vardagsrummet står mest där och ser snyggt ut. Man kan göra det större om man får besök osv. Men om man tänker om här nu och funderar vad man kan göra med ytan? Sambon kläckte idéen om att sätta in ett pingisbord istället. Vi skojade om vad grannen ovanför skulle tro när det låter tick tick varje kväll... lite som när vi kollar på Walking dead på hög volym. Då skulle vi kunna göra inomhusaktivitet i höstmörkret utan att kämpa mot motståndet att gå ut. Kanske skulle vi till och med få en vän att komma förbi för lite pingis.

Vad tror ni? Kan man göra ett aktivitetsbaserat hem? Har ni ett bord som bara står oanvänt i ”finrummet”? Har ni andra tips för att lyfta sig ur höstdeppen?

Kommentarer

  1. Min pingisbord blir levererad idag. Har man plats så tycker jag det är jättebra investering. Den köpte jag för 2000 sek ny på nätet (fanns inte beg när jag kollade). Köpte även 2 st racket för mer än halva priset. Nu kommer båda mina barn samt säkert deras kompisar utnyttja det.
    Nästa projekt blir gymrum :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?