Husdrömmar

Jag bor tillfälligt i mina föräldrars hus nu när vi renoverar badrummet där hemma. Tillfälligt får jag smaka på villadrömmen och jag älskar det. Idag sopade jag trappan och krattade löv i trädgården. Det var nära att jag kopplade in lövblåsaren och började klippa ner buskarna också, men jag hejdade mig, det är ju inte mitt hus...

Jag och min sambo har gått promenader runt området och kikat på hus i närheten vi skulle vilja köpa Garage för bilen, gräsmatta för barnen, en rabatt att påta i på våren. Är det den materialistiska drömmen eller är det ett tecken på att vi börjar närma oss 30? Tänk att kunna gå ut på baksidan och ta frukostmackan i solen eller göra äppelmos på äpplen från den egna trädgården. Och så ska det vara så jäkla dyrt. Så klart bor man i Stockholm så oavsett blir det lån upp till öronen. Vi är redan belånade på lägenheten och all magkänsla säger emot att lägga ut 4-7 miljoner som vi inte har.

Min dröm handlar också om att både kunna bo och jobba lokalt. Tänk att kunna använda cykeln mellan jobb, förskola och hem. Få de där småbarnsåren att gå ihop så att man inte blir en utbränd förälder för att man försöker vara tillräcklig hemma och samtidigt jobba heltid. Jag vill vara hel när jag blir fri. Hur lyckas man med det? Det är aktiva val men samtidigt så stora val att det är svårt att veta var man ska börja.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?