Konsumtionsmonstret - ett slags missbruk?

Idag var jag och min sambo, tillsammans med tusentals andra, på Mall of Scandinavia. Ett bra tillfälle tyckte vi och hoppades dumt att vi skulle vara ensamma trots att det var "Black week-end". Vi stångades och bufflade oss runt för att hitta billig inredning till det nya badrummet. Först köpte vi ett par Gant-handdukar och sedan ångrade vi oss och lämnade tillbaka. Kvalitet, jovisst, men för det priset!? Vi hamnade på HM Home och efteråt var vi rätt nöjda med inköpen. Det blev 300 kr var för all inredning - handdukar, tvålpump och lite övrigt krafs.

Ja, nu släppte jag på noll-konsumtionen och det väcktes något i mig. Det var som att trycka på "on-knapp för ett invant mönster. Jag tog första ölen. Det kanske är en brutal jämförelse, men samtidigt kan jag inte hitta någon annan parallell att beskriva det sug jag fick när jag gick förbi alla mina favoritbutiker. Jag klamrade mig fast vid min sambos arm och bad honom hålla mig i schack. Helst av allt ville jag lämna honom i bilen och springa in och armbågas med alla andra kvinnor och göra fynd på rea-hyllan

Väl hemma igen känner jag fortfarande av det. Jag öppnar garderoben och tittar mer kritiskt på mina plagg än jag gjorde innan jag åkte. Tänk vad fina kläder som fanns på alla skyltdockorna. Och tänk vad fula gardiner vi har i sovrummet. Och den där lampan, den är jag väl bra trött på... Det är som en drog och jag är glad att jag är medveten om det. Jag köpte det jag behövde och sen kunde jag motstå, den här gången. Bäst att hålla sig borta i fortsättningen. Gå ut i skogen istället, umgås med vänner, baka bröd, finnas där för min familj. Allt annat som betyder något och som påminner mig om att det jag känner när jag köpt en ny tröja inte är lycka på riktigt.

Nu kommer alla feministkvinnor hata mig, men jag måste bara lyfta ett till perspektiv. Min sambo känner inte av det här suget och han förstår mig inte. Hur kommer det sig att ca 70-90% av alla personer där var kvinnor? Känner ni män av det här begäret? Är det en kvinno-fälla?

Kommentarer

  1. Hej från en feminist :) (som inte hatar dig såklart!) Jag tror inte att det är av nån genetisk anledning som gör att det är majoritet kvinnor där, däremot tror jag att det handlar om att den typen av varor som handlas på mall of scandinavia är sådana varor som tidigt i tjejtidningar och bland influencers numera presenteras som något kvinnor ska gilla att handla. Vi "lär" oss att konsumtion av kläder är ett intresse och att det är viktigt att variera. Traditionellt sett är väl även klädinköp till barnen ett kvinnligt ansvar, det kanske också kan förklara varför många kvinnor var där för att fynda?
    Sen är väl elektronik och så traditionellt ett manligt intresse (obs inte heller genetiskt tror jag), så hade du varit på typ media markt eller liknande hade det säker varit många fler män där som ville fynda. Allt gott! / Emelie (som ammar och scrollar i natten, därav den något konstiga tiden att kommentera hehe)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Håller med dig, shoppingbegäret det är nog inte genetik utan mer mänskligt. Kort tillfredställelse. Kul att höra att man kan vara amningsunderhållning! ☺️

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?