Passar frihet verkligen mig?

Tvivel, det möts vi alla av. För mig handlar det inte om tvivel om jag kan klara att spara eller inte. Det handlar om tvivel om jag klarar att vara fri. Det kanske låter bisarrt, men de här veckorna vid julledigheten är ett perfekt exempel. När jag varit ledig ett tag utan aktiviteter så blir jag så rastlös att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag börjar klättra på väggarna och till slut om jag inte hittar på något roligt försvinner jag ner i en mörk mini-depression där inget är kul att hitta på.

En sommar var min sambo var ny på jobbet. Han kunde inte ta ut någon semester. Jag fick 8 veckors ledighet eftersom projektet jag jobbade med stängde ned. Fantastiskt skönt, kan man tycka. LYX! Till en början var det fantastiskt. Jag var ute, hemma och vilade, en vecka utomlands... men sedan kan jag meddela att det blev hemskt tråkigt. Ensam och uttråkad gick jag hemma och pillade på pelargonerna och spanade på grannarna. När en trött sambo kom hem ville jag hitta på saker och han ville ligga i soffan och vila. Otroligt frustrerande och något som jag aldrig vill vara med om igen. Det gör mig lite smått orolig över hur mitt liv som fri kommer att se ut. Rutiner har jag hört är viktiga, visst, men rutiner är väl inte hela livet. Frukost, promenad, träna, äta, sova. Vissa har sina intressen som de kan spendera tiden på. Någon passion som man kan ge oändligt med uppmärksamhet. Jag tror inte att jag har någon. Det kanske inte är total avsaknad av jobb jag söker. Det kanske är så att jag borde fortsätta arbeta deltid? Men om jag tänker i de banorna, ja då kan jag ju räkna med ett mycket mindre kapital och gå ned till deltid ännu tidigare...

Såg någon KBT-lista med aktiviteter för några år sedan. Man kan använda den om man är deprimerad för att skatta saker man tycker om att göra och sedan välja några man skattat högt för att börja aktivera sig. Det var säkert 100 grejer och jag tyckte att allt såg roligt ut minns jag. Kanske ska jag leta reda på den där listan och börja planera upp det fria livet? Kanske måste man se sitt liv lite mer som ett projekt om man är fri? Det behövs en projektplan... Kanske behövs det till och med en motsvarighet till WBS... En FBS! Freedom Breakdown Structure!

Nog med nörderi. Jag vet att ni småbarnsföräldrar höjer på ögonbrynen. Det här med överskott av tid kommer inte att vara ett problem om jag har barn. Då kanske det inte är en så dumt att sträva efter ekonomisk frihet ändå. Hur ska man annars ha energi att lägga på sina barn? Jag beundrar verkligen er alla som kan komma hem efter en hel arbetsdag och leka tågbana och kurragömma och ta hand om bråk och stoj vid läggdags.

Tur att jag har några år till att fundera på det här så att jag kan fila på min projektplan.

Kom gärna med kloka råd om hur man kan strukturera upp sitt fria liv. Hur tänker ni göra? Kommer ni att jobba eller har ni andra projekt ni vill ta er an?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?