Kick off-planering för 2018

Det blev indisk hämtmat, vitlöksnaan och massa kryddor som kick off-middag. Jag har alltid undrat varför indisk mat är dyrare än t.ex. thai take away. Om någon har en bra förklaring får ni gärna dela det. Hur som helst, i det hela blev det en rejäl slant för kick off-middagen, men det var det värt! Här kommer resultatet enligt dagordningen som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

---


Summering av 2017
Under 2017 har jag totalt sett ökat mitt sparande med hela 80%, blivit en frihetsgudinna som börjat blogga och twittra. År 2017 började jag (för att citera Lyxfällan) "ta ansvar för min ekonomi" genom att öka sparkvoten från 10% till 54%. Jag fick från 170 000 kr vid sommaren till 250 000 kr vid nyår.

Strategier för fondportföljen
Fondportföljen är uppdaterad, både med ett bättre utbud och en mer genomtänkt strategi. Vi har tagit bort fonder med högre avgift, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

Strategier för aktieportföljen
Min sambo ska avsätta 500 kr i månaden av sparandet till en ny aktieportfölj. Jag har tänkt lägga det som jag lyckas spara utöver ordinarie sparande (15k). I aktieportföljerna kommer vi att börja köpa investmentbolag med premierabatt som bas för att sedan under året köpa lite annat.

Mål för 2018

  • Sparande: 15500 kr (1000 kr mer än 2017)
  • Sparkvot: 54 % (+ 4 %)
  • Avkastning: 10 %
  • Slutsumma 2018: 464 000 kr (inkl. avkastning), rundat uppåt till optimistiska 500 000 kr!

Gemensam budget 2018
Vi diskuterade även de gemensamma utgifter vi kan tänkas ha under året. Det är alltid svårt eftersom det kan komma oförutsedda problem med bilen m.m. Det vi kan se nu och som vi kommer behöva ta höjd för är nya sommardäck, en lampa och en tavla till vardagsrummet.

Månadsbudget
Något som alltid är svårt är hur man ska hålla en strikt budget på längre sikt. Nu när det varit julledigheter har vi börjat småhandla igen, köpt dyr frukost, hämtpizza och annat som gör hål i plånboken. Det är slut med nu för bara vi veckohandlar så håller budgeten. Något som vi ska testa nu är att skriva upp vad vi handlat för på kylskåpet så att vi verkligen SER att vi håller budgeten på 600 kr mat per vecka.

Val av nytt kreditkort
Ni som följer finanstwitter har säkert sett diskussioner om kreditkort och cashback. Jag har även skrivit ett inlägg om det tidigare. Preem sänker den procentsats som ger återbetalda pengar från 1% till 0,5%, vilket givetvis gör att vi övervägde ett bättre alternativ. Vi bestämde oss för att testa Re:member More som har gratis avgift första året och 1 % cashback.

Bloggen/twitter
Sista punkten handlade så klart om blogger och Twitter. Jag kommer att fortsätta med båda men misstänker att jag nog hamnar i ungefär den frekvens jag kör nu.

  • Mål för bloggen: Ett inlägg per helg (minst!)
  • Mål för Twitter: 1500 följare år 2018


Ni hittar också min sambo på twitter @fondsmurfen

God fortsättning och gott sparande 2018!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?