Mitt liv i cirkeldiagram

Sedan jag skrev det där inlägget om tvivel har jag funderat en hel del på mina mål. Vad är det egentligen jag drömmer om? Jag hade svårt att lista allt jag ville göra med tiden, som jag beskrev. Men det kanske inte är det som är viktigt? Det kanske är viktigare att först identifiera vilken typ av förändring jag vill uppnå om jag jämför med mitt liv nu.

Det bästa sättet att ta tag i eventuell oro och tvivel brukar vara att göra något konkret. Det finns många metoder att hämta från KBT-metodik som är nyttiga, även om man inte är drabbad av psykisk ohälsa. Med inspiration från KBT och från Twitter tänker jag redovisa mitt liv i ett cirkeldiagram. (Hur många cirkeldiagram ser man inte i flödet per dag? ;))

Cirkeldiagrammet hjälper mig att konkretisera hur jag upplever att mitt liv ser ut nu för att ta reda på vad det är jag egentligen vill förändra.


Mitt liv ser ut ungefär som ovan (observera att det är min upplevelse av tid och ingen exakt tidmätning.) Som ni ser är det mycket jobb. Dag ut och dag in. En hel del innesittande vid serier på vardagarna och utöver det spenderar jag helger med med familj, vänner och övriga projekt. Det är ungefär så det ser ut. Med reservation då för att att diagrammet ser lite annorlunda ut på sommarhalvåret då man har mer energi för övriga aktiviteter.

Vad vill jag med mitt fria liv då? Jo, här kommer ett diagram till:


Som ni ser vill jag gärna fortsätta med en stor del av vad jag redan gör. Sedan hitta på andra projekt istället för arbete och lite resor och annat som gör livet spännande. Egentligen är det inte speciellt stora förändringar annat än mer av allt och lite mer jämnt fördelat. 

Och sist men inte minst då, till alla er som envisas med att påminna mig om att man måste leva nu. Ja, jag har gjort ett diagram för tiden däremellan också. När jag skapat de två diagrammen ovan blev det rätt uppenbart att det är många delar som jag redan nu kan påverka (KBT-terapeuterna jublar!).
Här kommer mitt liv som jag vill ha det däremellan:



Hur ser ditt pajdiagram ut? Vad spenderar du din tid på och är du nöjd med fördelningen? Dela gärna!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?