Sparkvotsgraf

I samband med mitt ettårsjubileum (!) tänkte jag ge en redovisning av hur året gått, sparkvot månad för månad.

Slänger in en graf för er som gillar det visuella:



Som ni ser började jag hösten 2017 starkt, sjukt motiverad och spargalen var jag, med nollkonsumtions-vision till jul. Det gick tyvärr helt i stöten i december, ni kan väl gissa er till vad pengarna gick till. Tja, inte bara julklappar ska jag erkänna. Det blev också "ska man handla ska man väl handla på mellandagsrean!" och jag gick in i invanda mönster från förr. Det var som ett konsumtionsmonster legat och lurat där under sparfasaden. Poff! Så sprack bubblan, men som tur var gick det snabbt att komma på banan igen med lite mer disciplin.

Sedan fortsatte januari 2018 med lite ledighet (och det är svårt att ha semester utan att spendera, typ nyårsmiddag m.m.) så där föll också sparkvoten något. Fram mot vårkanten blev det nya sommardäck på bilen. Där valde jag att lägga sparandet på detta, samtidigt som det blev en hemsk oförutsedd kostnad när hjullagret på bilen och bromsskivorna behövde bytas också. Skulle aldrig köpt nya däck, tänkte jag då. 

Därefter har det tuffat på. Har känt mig väldigt stabil i de 15 000 kronor jag sparat per månad sedan dess. Även sommaren gick smidigt eftersom jag buffertsparat varje månad till semesterfirande. 

Sammanfattningsvis har det här varit det år med lägst konsumtion någonsin. Jag har shoppat otroligt lite. Inte har jag saknat det så mycket heller. Tittat i affärer någon gång ibland men börjat avfärda för att allt känns dyrt och ovärt. Helt förändrad jämfört med tidigare.

Kul att spara, helt enkelt! Eller, framför allt, kul att sammanställa allt man sparat! Så ett tips till er därute som saknar motivation, skriv ner siffrorna och sammanställ snittet månad för månad. Det sporrar i alla fall mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?