171 473 kronor på ett år

Idag är en speciell dag. Idag har jag på kronan det belopp jag satte som sparmål i augusti för ett år sedan. Helt fantastiskt känns det, att ha klarat av år 1 av sparplanen så här bra.

Jag har sparat 171 473 kronor på ett år. För att ge lite perspektiv är det faktiskt samma belopp som startkapitalet jag hade efter 27 år av mitt liv. Mitt mål var att spara 180 000 kr, men jag tycker att jag får godkänt ändå. Med en avkastning på runt 20 % gick det ett ut. 

Medelvärdet för första sparårets sparkvot blev 46,88%. December och mars blev två riktigt dåliga sparmånader som drog ner snittet. Ska försöka parera det i år, kanske lite julklappsbuffertsparande?
Måste erkänna också nederlag i sparkvotskampen för min sambo fick 48,87 % sparkvot. Oh well, jag vinner år 2.

Sparplanen håller alltså! Det är 12 år kvar till pensionen. 


Räknat 10% avkastning, 15k per månad sparande. Har reviderat denna från årsskiftet också, men det är roligt att titta på originalet för att se historiken.


/Gudinnan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?