Portföljrapport

Imorgon är det exakt ett halvår sedan vi lade om livsstilen till sparsamhet. Jag och min sambo inledde helgen med att äta gott hos mina föräldrar i sann leacher-anda. Nu har vi räknat ihop finanserna för mars månad. Det blev ett byte i portföljen där trotjänaren Swedbank Robur Ny Teknik byttes ut mot Länsförsäkringar USA Indexnära. Såg att Sverige har ett negativt momentum om man tittar på MA10/MA200. Trist för alla Sverige-aktie-kramare där ute! Vi lägger i alla fall om till andra innehav och fortsätter med råvaror, USA och Asien.

Portföljen då? Jo, den har tickat på! Det är roligt att utvärdera hur den gått sedan augusti då vi började. Jag är nöjd med att den slagit index. Nu innehåller den 268 000 kr, men sedan jag valt att lägga mer pengar i en buffert utanför börsen (som jag skrivit om i ett tidigare inlägg) växer den inte lika fort, tyvärr.



När vi gick igenom budgeten för nästa månad kände jag mig rätt frustrerad. Det där med att vi måste vara disciplinerade och tänka och planera så himla mycket med maten bara för att spara någon krona till. Jag läste ett blogginlägg från Miljonär innan 30 nyligen som gav mig en tankeställare kring just det. Han reflekterade kring principen att man når sitt spartak och att det därifrån är väldigt svårt att ta sig vidare. Både jag och min sambo känner igen oss i den beskrivningen. Vi vrider och vänder på kronorna och ändå går det inte att komma över 50-55% sparkvot. Att nå 60% är en omöjlighet så som våra utgifter ser ut idag. På ett sätt gav hans inlägg mig en lättnadskänsla. Att det kanske inte är så viktigt att kämpa för de där extra kronorna. Självklart kommer vi att fortsätta hålla budget och spara så mycket vi kan, men utan den där pressen att det ska bli mer. Istället har vi några konkreta åtgärder som vi måste vidta för att faktiskt höja sparande på "riktigt" (om än rätt lite):

  • Byta från hel- till halvförsäkring på bilen 
  • Byta elavtal

Dessa två åtgärder ger nog några extra klirr i kassan. Det gäller bara att sluta prokastrinera och faktiskt ta tag i det.

Kommentarer

  1. Hej, ni kämpar otroligt bra. Det enda sättet att nå en högre sparkvot är att öka inkomsterna. De där extra kr ger mycket livskvalitet! Kramar och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland behövs det lite peppande ord! Du har rätt i att inkomsterna måste upp. På sikt borde det ju inte vara SÅ svårt. :) Alternativet är att flytta till ett billigare boende, men det är svårt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?