En vit supersnålmånad

Oj då var det dags! Ett inlägg! Det kanske är solen, doften av hägg och en hel del annat som fått mig av skrivarfoten. Hur som helst kommer det en uppdatering här.

Den här månaden är det snålmånad. Det betyder att jag och min sambo har mycket mindre att spendera än vanligt, vilket är lite extra kämpigt nu när det varit så bra väder. Istället för 3000 kronor i övrig konsumtion (kläder, hygien m.m.) som är min vanliga budgetering, har jag skurit ned till 125 kr/vecka. Vi har också dragit ned på matbudgeten från 650 kr/vecka till 600 kr/vecka. Riktigt tight, kan man minst sagt säga. En av anledningarna till att det blev så extremt för mig den här månaden var Frankrike-resan som jag skrivit om tidigare. Allt som allt spenderade jag runt 2500 kronor under resan och det gjorde att bara 500 kronor fanns kvar till maj.

Resan var fantastisk. Sol och värme kombinerat med distansjobb. Det är verkligen något som jag kan rekommendera om ni har ett flexibelt arbete och kan jobba på distans. Förmågan att koppla bort jobbet när man slutat arbeta var mycket bättre när man fick gå ut i en ny miljö med nya dofter. Däremot var det några motgångar på resan. Bland annat så reste jag med någon som inte alls har samma spartänk som jag. Han är raka motsatsen faktiskt. Gärna den dyraste restaurangen, fördrinkar innan maten, spendera spendera spendera. Sedan vet han inte om mitt mål att bli ekonomiskt fri, vilket gjorde det lite svårare. Jag kände mig lite som en tråkmåns när jag föreslog middag hemma istället för ute. Han tyckte jag var "sjukt måttlig" med alkoholen. Jag försökte styra kvällen till inte allt för dyra restauranger med halvgenomskinliga anledningar som att jag var VÄLDIGT sugen på Moules frites fast jag egentligen ville undvika trerätters. Det var lite av en kamp, men det var det värt för jag lyckades i alla fall hålla i pengarna något medan han sprätte iväg sina.

Hur har det gått med snålmånaden då? Så där, måste jag erkänna. Fick en viktigt jobb-dejt-lunch och behövde panikköpa en jacka för att se hyfsat proper ut. I övrigt har jag uppdaterat min minimalistiska garderob med en vit och en svart t-shirt (att jag inte haft det!? herregud) så nu har jag verkligen gått ner på noll kronor kvar att konsumera och tyvärr lite minus också. Det är totalt köpstopp resten av månaden helt enkelt.

Ett twist på snålmånaden som jag verkligen kan tipsa om är att kombinera den med en vit månad utan varken socker eller alkohol. Det har verkligen gjort att vi har kunnat hålla matbudgeten som annars brukar dra över med diverse choklad och vin. Det tog mig några dagars panik innan suget släppte, men nu känns det faktiskt helt okej. Jag åt väldigt mycket frukt och popcorn till en början, men nu efter nio dagar känner jag inget sug efter något alls på kvällen.

Har ni några andra tips för hur man klarar en snålmånad? 
Och har ni erfarenheter av att resa med andra som vill tömma hela kassan?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?