Sparåret 2019

Hej kära läsare!

Ja, okej, jag tog en paus. Det är svårt att hålla kontinuitet i bloggen. All cred till de som gör det och uppdaterar veckovis eller till och med dagligen.

Jag är precis hemma efter en fantastisk semester, sol och varma vindar. Firade in 2019 och skålade för både pengar och portföljer. För ja, det är värt att skåla för. Nu har det gått 1,5 år sedan jag började sparresan.

Årets sparmål är stadiga 180 000 kronor tillskott i portföljen. Annars fortsätter jag med vår momentum-strategi. Den är speciellt trygg och skön i svajande tider som det varit senaste månaderna. Perfekt för mig som latinvesterar att bara gå in och kika vid månadsskiftet och göra fondbyten.

Idag gick jag och sambon till Lidl, första gången för i år. Det blev lite dyrare veckohandling än vi brukar för att vi vant oss med kött så här under julledigheterna. Långsamt men säkert ska vi vänja tillbaka oss i snålvanor med förhoppningsvis lite nya recept jag delar på Twitter.

Sparåret 2019 känns roligt! Det är dags igen att se portföljen växa, oavsett börsklimat. Då gäller det att själv fortsätta med regelbundet tillskott. Sedan händer alltid saker, men det är jag van vid nu (den där jäkla bilen som alltid ska krångla). Det är därför det är ännu viktigare att sätta höga mål. Då är nästan uppnådda mål ändå fantastiska.

För övrigt då, 2019?
Jo, jag ska försöka byta jobb. Vara ute mycket och fortsätta träna regelbundet. Vara snäll mot mig själv och ta hand om de jag tycker om. Unna mig lyx då och då, men med måtta som plånboken tillåter. Allt för att fortsätta mot målet att bli en riktig frihetsgudinna.

Tack för allt stöd som ni följare har gett mig under året. Det är verkligen roligt att kunna inspirera och inspireras.


Här kommer året med siffror. Som ni ser når jag inte mina mål. Men jag är riktigt nöjd ändå.

Mål för 2018
  • Sparande: 15500 kr per månad 
  • Sparkvot: 54 % per månad
  • Avkastning: 10 % 
Utfall 2018
  • Sparande: 12500 kr per månad
  • Sparkvot: 44 % 
  • Avkastning: 3,43 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?