Varför är det så svårt att avstå konsumtion?

Dags att damma av den här bloggen igen. Vad har hänt sedan sist? Ja, upp och ner som alltid med sparandet. Jag kämpar med att inte spendera mina pengar på utemat och har stabila rutiner med termoskaffe på vägen till jobbet, Lidl-soppor på vardagarna och knappt några inköp av kläder. Höstgarderoben är stabil från förra/förrförra året. Kanske har jag behov av nya vantar, men det är väl det.

Men ändå är det så svårt att hålla motivationen till strikt budget över tid? Ändå har jag spenderat pengarna senaste månaden på presenter, utemat, spa och alkohol. En teori kan vara att det just är så svårt med avsaknad av något. Du ska avstå från ett konsumtions-beteende för att hålla budgeten och vi vet hur svårt det är att låta bli saker utan att ersätta det med något annat. Det går bra med kaffetermosen på morgonen för den är del av en daglig rutin. Visst försöker jag ordna så att vi har finmiddag hemma istället för att gå ut på fredagen, men det tar inte riktigt bort suget för restaurang. Skogspromenad med vännerna istället för att ses på stan. Sen kommer någon vän som vill åka på fint spa, ta lite bubbel - "Vi kan väl ses på teatergrillen?" Där säger jag ju inte nej. Utan jo, det kan vi och sen fan, där rök den månadens konsumtionspost. Vissa beteenden är svåra att ersätta med andra. Vad gör man när resten av Stockholm (väldigt konsumtionsvänlig stad) köper sina nöjen på helgerna?

Jag kanske inte ska överanalysera heller. Det handlar nog mycket om att det varit tufft i övrigt för mig under den här perioden. Saker i min familj som är för komplicerade och privata för att dela i ett blogginlägg. Det väcker väl ett klassiskt tröst-beteende hos mig att gamla mönster är okej. En pizza efter en lång dag eller en ny tröja för att dämpa lite oro. Kanske är det okej? Ja, vi måste vara snälla mot oss själva. Jag tänker att man måste fortsätta vara medveten om att det är svårt och samtidigt inte låta misslyckanden göra att man ger upp helt.

Den här månaden sparade jag 14 000 kr utan att räkna om det egentligen var rimligt i budgeten. Jag behövde känna en seger, och även om jag kanske trixar lite med siffrorna efteråt så känns det himla bra för jag puttade faktiskt in ordentligt. Mot sparmålen! Förra året den här tiden hade jag tre nollmånader på raken med upp till 17 000 kr sparande per månad, tänk vad imponerande. Och hittills i år har jag sparat 125 000 kr. Tja, det är nog en seger hur man än vänder och vrider på det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?