Mitt i sommarhettan

Det är mitt i semestern. Sand mellan tårna, vågor som skvalpar och klibbig rygg. Vi har kommit tillbaka från utlandssemester med väskorna fulla med vin. Det blev nio flaskor sydfranska viner som vi ska portionera ut och avnjuta under hösten. Svartvinbär, timjan och fikon. Mm-mm. Kanske inte en #sparadkrona men en värd investering. Speciellt med tanke på hur lågt vi hållit övriga kostnader under semestern. Jag köpte en fransk korg för 15 euro och ett par örhängen för 4 euro. That's it. Jag jämför lite smått fnissande inombords med tidigare semestrar. Man (läs Jag) ska alltid åka på en shoppingtur där man går all in. Köper färgsprakande kjolar och sommarklänningar i sydeuropeiska färger man aldrig använder hemma. Det suget finns inte längre. Skönt att bli av med det.

Just nu har semesterlunken i Sverige kommit igång. Vi har en fantastisk lista på aktiviteter som vi kan göra på hemmaplan i Stockholm där vi sparar pengar på medhavd lunch. Lite mozzarella och tomat-baguetter och hemmagjord sallad. En sväng till Djurgården och Lars Lerin-utställningen på Liljevalchs i måndags. Passade på när det var gratis inträde. Knappt någon krona spenderad.

Här är ett urval från aktivitetslistan som kanske kan inspirera någon? Jag tar tacksamt emot fler tips om ni har.

- Buss till Drottningholm slott
- Pendeltåg till Nynäshamn
- Båt i Stockholms skärgård
- Biltur runt Roslagen
- Cykelturer och bad i närområdet
- Luncher och sevärdheter i City
Med mera med mera!

Idag ska vi nog åka till någon strand. Kanske blir det en baguettelunch igen? Jag njuter verkligen av det här. Jobbet seglar längre och längre bort från medvetandet. Känns oviktigt, diffust och onödigt. Det får mig att motiveras ännu mer att spara. Vi kommer att klara det! Snart har det gått ett år och det har gett så mycket glädje.

/Frihetsgudinnan


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?