Vad fan är ett billigt kilopris!?

Det är många som skrivit att de sparar pengar genom att gå till affären, se vad som är extrapris i grönsaksdisken och göra rätter därefter. Det låter som en jättebra plan för den som kan hålla kilopriser i huvudet. Jag kan inte riktigt få den metoden att fungera. Jag vill planera mina inköp innan och jag kan omöjligt hålla reda på vad som är rimliga kilopriser. Istället står jag där och köper dyra tomater och importerad broccoli.

För mig som inte har koll på varken säsongsvaror eller priser så finns ju world wide web. Det är ju inget outforskat ämne att leta efter miljö, hållbarhet och transport, men man kan väl anta att man även kan räkna med billigare pris för det som är i säsong. Min plan är att göra en lista och ta bort det som är obegripligt att göra mat på. Jag vill hålla det enkelt att handla och komma på recept. Hur gärna jag än vill vara en miljönisse som stuvar femtioelva sorters kål så kommer det aldrig att hända.

En sida jag hittade var livinggreen.se där det stod om säsongsmat. Bland annat listades det som går bra att köpa oavsett säsong (och som jag kan tänka mig att köpa, puh):

  • vitlök, morot, potatis, rödlök och gul lök.

Check.

Nästa steg för mig blir att hitta rätter som fungerar per säsong och som också är billiga. För att göra det har jag gjort en ambitiös lista i Excel (så klart). Hittade en bra, lite mer omfattande, lista från Äktavara.org, som jag kunde plocka ut och göra om. Den innehöll dessutom också fisk och skaldjur, vilket uppskattas. Om jag nu varje månad orkar titta lite på den där listan och fundera på vad jag kan tänka mig att göra för recept så hoppas jag på sikt göra det där med att handla billigt lite enklare.

Här är några av de saker jag kan tänka mig att köpa säsongsvis:

Januari - mars

  • brysselkål, jordärtskocka, broccoli, grönkål, aubergine, paprika, spenat
  • svenska äpplen, citron, kiwi, apelsin

April - juni

  • isbergssallad, broccoli, blomkål, haricots verts, purjolök, sparris, dill
  • svenska rabarber, persika

Juli - september

  • blomkål, broccoli, färska bönor, gurka, isbergssallad, kronärtskocka, majs, huvudsallat, paprika, purjolök, sockerärter, sparris, spenat, tomat, zucchini
  • nätmelon, körsbär, jordgubbar, hallon, blåbär, plommon, päron, melon, nektarin, persika

Oktober - december

  • blomkål, brysselkål, jordärtskocka, spenat, purjolök, aubergine, paprika, broccoli
  • citron, kiwi, apelsin, äpple, granatäpple, päron

Tyvärr svarade jag inte på frågan va fan som är ett bra kilopris. Det kanske finns listor för det också? Hur som helst - låter det som en bra plan? Har någon tips på säsongsrecept?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?