Semesterbudget: 5000 kr

Livet som spargalen fortsätter. Jag förde just över 15 000 kr av junilönen till sparkontot. Stort TACK till mig själv för att jag buffertsparat till semestern hela året och att jag tack vare det kunde spara som vanligt nu i juni.

Vi har planerat den billigaste semestern någonsin! Förra årets skräckupplevelse (alltså, en fantastisk resa men en skräck för kontot) har satt sina spår. Nu åker vi till Frankrike där vi får en veckas gratis boende och sedan tar vi någon extra week-end i Krakow eller Tallinn där det går att leva billigt. Vi har budgeterat 5000 kr vardera för hela semestern. I det ingår några middagar ute och en hel del mat hemma. Gott vin kan man köpa på lokala livsmedelsbutiken för några euro, så det kommer inte att gå någon nöd på oss (för er som anser att prismedveten konsumtion och att leva livet inte går ihop). Troligtvis kan vi också hitta på en hel del gratisaktiviteter både borta och hemma, som att cykla till stranden, gå promenader och åka runt och se den fina naturen. Flyget är redan bokat med reducerat pris från Norwegian cashback.

Låter det rimligt? Vad har ni budgeterat för er semester?



Snart har det gått ett helt ÅR sedan jag vände upp och ned på hjärnan och började spara.
Sammanfattningsvis har det gått fantastiskt bra. Jag gjorde en jämförelse med min decemberrapport och nu i vår har portföljen lyckats dämpa nedgångarna vilket är roligt.

Totalt sedan start i augusti förra året har jag sparat 140 000 kr och prognosen ligger på 170 000 kr till augusti 2018. Medelvärdet för sparkvoten under året har varit 49 %.  Ett resultat som jag är nöjd med!

Här är en bild på hur det såg ut i december:


Så här ser det ut nu:


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?