Sockerchock och portföljrapport

Vilken maj det varit! Minst sagt en frestelse för stackars mig som har en vit och sockerfri månad. Att inte ett glas rosé ute på någon klippa vid vattnet eller ett glas cava med kollegorna. Puh, det har varit svårt. Vi har fått påminna oss själva om och om igen varför vi gör det här. Det handlar inte om beach 2018 utan en möjlighet att njuta med måtta nu när sommaren kommer. Det som är svårt, tycker jag, är att behålla karaktären så att man inte förstör en hel lördag för att man tog 4 glas vin dagen innan. Att slippa den där sjuka sockerdippen varje fredag i soffan. Slippa trösta sig med choklad en tisdag för att det var en tuff dag på jobbet.

Nu har det gått 19 dagar och vi har 12 dagar kvar. Sockersuget är borta så där är det inga problem längre. Helgen efter månadsskiftet ska vi på kalas och det kommer att bli galet att äta tårta. Jag som vanligen får sockerfall kommer få en stroke av tårta och kakor. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det där. Säga nej fast månaden passerat? Det känns inte så roligt att få ett galet sockerfall det första man får efter den här detox-perioden. Kan man gå på kalas och äta med måtta? Kanske, blir nog första gången i så fall.

Hur som, snart börjar sommarmånaderna då börsen brukar gå si sådär. Det ska bli jättespännande för det är första sommaren med vår portföljstrategi. I augusti blir det årsutvärdering och jag firar ett år både på twitter och i sparvärlden. Hittills har det gått riktigt bra och vi har sedan vi började med strategin i augusti förra året fått hela 15,9%. Wooooh!


Det är otroligt inspirerade att se att jag fått mer än en hel månadslön i avkastning. Det är som att jag jobbar 13 månader per år. Vänta ni bara till jag kommer upp i rejäla summor. Än så länge gör mitt månadssparandet stor skillnad. Bara månadssparandet i sig har gjort att jag dubblat mina pengar det här året!






Kommentarer

  1. Känner igen mig totalt i din beskrivning av sockerdjävulen. Säger åt mig att äta nåt sött för att trösta efter en jobbig dag. Fixade två veckor utan socker för ett tag sen, sen ramlade jag dit igen. Tack för portföljrapporten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lätt att falla dit! Speciellt på vinterhalvåret tycker jag. Och iof även nu när man vill ta en öl och chips i solen...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?