Hålla motivationen uppe

Tillbe spargudarna och låt de visa dig vägen till ekonomisk frihet.

Eller inte. Hur håller man motivationen uppe? Hur blir man en av de där få som lyckas bli ekonomiskt fria? Det är svårt att motivera sig när allt i livet skakar. När du är sårbar blir också din motivation och sparkvot lidande. Det är något jag märkt senaste månaden när man slaskar genom ett smutsigt vinterlandskap, är pressad på jobbet och möter motgångar i övrigt. Guilty plearures är väl ett lämpligt uttryck för när man köper hämtpizzan och korkar upp vinet en tisdag för att dränka sina påhittade (eller verkliga), solavsaknade sorger. Ja, vi har svårt att vara konsekventa, vi människor. Vi har svårt att hålla den där sparkvoten ibland. Liksom vi har svårt att ge ut en regelbunden bloggpost.

Med det här inlägget vill jag motivera dig och mig att fortsätta. Vi behöver hitta små knep för att motivera kloka val och samtidigt inte sluta leva. Kompromissa med det som är rimligt. För att ge lite konkreta exempel så sade vi upp TV-abonnemanget förra veckan. Onödiga 315 kronor som mest spenderas slötittande på Lyxfällan just de där dagarna jag beskrev ovan. Vi bytte elavtal, jag ska byta till ett mindre mobilabonnemang igen och vi halverade bilförsäkringen. Vad betyder det då? Jo, 50 kr mer per vecka i mat. Minst. Njutning och livskvalitet. Någon som håller motivationen uppe. Kanske en thaimiddag de gånger man inte vill laga.

Ett annat knep jag funderat över som fungerar på mig är variation som ger motivation. Innan jul kämpade jag med mina nollmånader, såg julmålet framför mig och hade hög motivation att spara till det. Nu efter jul gjorde jag upp ett årsmål och lade till en konsumtionspost i budgeten. Jag  tror att målet blev för stort och för orimligt att nå för att hålla motivationen uppe. Jag behöver delmål och där har vi satt tre snålmånader per år just för att hålla den där variationen.

Ett sista viktigt tips för att hålla ut de här sista slaskmånaderna är att boka in saker att se fram emot. Det är inte ett spartips egentligen, kanske mer ett livstips. Jag har bokat in en middag (gå 2 betala för 1) på skärtorsdagen för att fira årsdag med min sambo. Igår bokade jag in en resa (445 kr tur och retur till Frankrike!) för att jobba på distans. Genast kommer livsgnistan tillbaka och så även sparglädjen. Maj hörrni, det blir en jäkla snålmånad det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?