Frihetsgudinnans 10 budord

För att nå sina mål behövs en jäkla massa beslutsamhet, envishet, gnet och passion. Jag förväntar mig självklart några snedsteg, ingen är perfekt. Jag behöver jobba stenhårt för att påminna mig själv om hur viktigt mitt sparande är för mig. Målet med ekonomisk frihet känns ibland väldigt långt borta. Därför har jag satt ihop mina 10 budord som kan leda mig på vägen.

Frihetsgudinnans 10 budord för ekonomisk framgång

1. Matsedel varje vecka
För att hålla tight veckobudget på 600 kr per vecka behöver man "offra" några dagar och äta billiga rätter, t.ex. soppa, vegetariskt eller storkok. Självklart behöver inte billigt vara tråkigt. Till fredagen köper vi en dyrare rätt och något gott efter. Veckohandla! Annars slutar det med att man småköper varor på den dyra, lokala butiken.

2. Liten "övrig" konsumtionspost
Jag avsätter 2500 kr för övrig konsumtion och detta ska alltså räcka för kläder, hygienartiklar, mat/fika ute och nöjen. Hur håller man det? Jo man ser till att göra matlåda, ta med eget fika till jobbet och hitta på gratisaktiviteter. En sporre att även där hålla nollmånad är att det jag inte spenderar blir aktieköp.

3. 33 plagg i garderoben
Jag kommer att fortsätta projektet med 33 plagg i garderoben. Det hindrar mig från att shoppa onödiga saker och ger mig samtidigt full kontroll över vad jag verkligen behöver. Det som eventuellt saknas eller behöver bytas ut åker upp på en önskelista som jag sedan prioriterar.

4. Billigt umgänge 
Några middagar ute i vår och några i höst är rimligt, man ska inte sluta leva bara för att man sparar. Men om det är möjligt kan man föreslå middagar med vänner hemma hos någon. Föräldrar är också bra att ha, vill man lyxa till det med trerätters och dyra viner är det bara att åka på besök (men glöm inte att bjuda tillbaka... ibland).

5. Buffra för kommande utgifter
Lista vad du tror att du kommer att behöva lägga pengar på under året. Det ger dig möjlighet att buffra så att det inte blir så smärtsamt när de dyrare räkningarna kommer. Jag buffrar för träningsavgifter, fordonsskatt, elräkningar, TV-licens och service till bilen, bland annat. Lista också det du verkligen vill konsumera. Då kanske du kan sätta upp "minisparande" för dessa också?

6. Semestersparande

För er som får skatteåterbäring är det här en ganska enkel punkt. Hela återbäringen blir en Greklandsresa. Själv får jag ingenting tillbaka eftersom jag skattejämkar, ibland blir det någon hundralapp att betala in istället. Därför måste jag ta ansvar för semestern under hela året. Under hösten avsatte jag 900 kr/månad och det kommer jag att fortsätta med även under våren.

7. Omförhandla lön
Det bästa sättet att förbättra sin budget är så klart att få mer klirr i kassan. Jag tänker om möjligt omförhandla mitt timpris under året vilket så klart ger bättre möjligheter att öka sparandet!

8. Twittra mycket
Det finns inget bättre budord än att få stöttning från andra. Genom Twitter påminns jag om mina mål. Jag ser andras framgångar och kan dela mina. Det tror jag är jätteviktigt för att hålla motivationen.

9. Dela abonnemang med andra

Varför betala allt själv? Jag delar Netflix, HBO Nordic, SvD, Spotify och lite andra abonnemang med personer inom både min och min sambos familj. Det är ett perfekt sätt att få allt nöje du behöver för en billigare penning. (Vill tillägga att jag självklart står för några av kostnaderna och inte bara leachar på andra...)

10. Belöna dig själv, fira din framgång
Utöver de stora målen för året kommer jag att sätta upp delmål. Dessa delmål ska självklart firas. Belöning är alltid ett bra sätt att motivera sig att fortsätta. Bubbel, goda middagar och viner finns det utrymme för, även om man har en tight budget.

Kommentarer

  1. Bra tankar. Du är väldigt motiverad. Jag går i perioder. Just nu har det blivit många småköp pga dålig planering. Sitter nu och planerar maten för veckan (se mitt tidigare svar till ditt senaste inlägg). Allt blir mkt bättre med planering, man kan undvika så många onödiga utgifter med det. Har lite idetorka nu bara...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hur ska jag kunna bidra när jag inte längre lönearbetar?

5 steg för att handla mat under 500 kronor per vecka

Vem är frihetsgudinnan?